Biztonságos Pénzügyek
![Cetelem Biztonságos Pénzügyek](/sites/default/files/images/landing1_kiber.png)
KiberPajzs – A legfrissebb információk kiberbiztonság témában!
A pénzügyi fogyasztók védelmében összefogott a Magyar Nemzeti Bank, a
Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a
Nemzeti Kibervédelmi Intézet és az Országos Rendőr-főkapitányság.
Tudjon meg többet az intézmények és piaci szereplők által a digitális
bűnözők ellen létrehozott átfogó oktatási programról!
Napjaink egyik legnagyobb kihívása, hogy a növekedésben lévő digitalizációval egyre terjedő online csalásokkal szemben hatékonyan védekezzünk. Kiemelten fontos, hogy a pénzügyek bonyolításában részt vevő intézmények és szabályozó szervezetek a saját oldalukon megtegyenek mindent a rendszereik és folyamataik biztonságossága érdekében, így a Magyar Cofidis Bank Zrt. a rendszereit a legmagasabb szintű biztonsági előírásoknak megfelelően működteti.
Nem elhanyagolható azonban a felhasználók, ügyfelek tudatossága sem.
MIT TEGYEN, HOGY NE VÁLJON CSALÁS ÁLDOZATÁVÁ?
Ismerje meg a csalástípusokat és trendeket, továbbá ismerje meg a
hasznos tanácsokat, és előzze meg,
hogy csalás, kiberbiztonsági csalás áldozatává váljon!
A csalók egyre újabb és újabb módszerekkel próbálják kicsalni az
áldozatok pénzét. Az alábbiakban áttekintést kaphat a jelenlegi
fenyegetésekről, megismerheti a kiberbiztonsági csalás típusait,
továbbá megismerheti, hogy miként lehet kezelni és megelőzni ezeket a
támadásokat.
Nagyon fontos, hogy a használt eszközeit rendszeresen frissítse, tartsa naprakészen, továbbá figyeljen az alábbiakra:
- az eszközön tárolt adatok titkosítása,
- az eszköz képernyőjének automatikus zárolása,
- a képernyőzár feloldásához legalább 5 jegyű PIN kód vagy ennél biztonságosabb egyéb megoldás használata,
- kártékony kód elleni védelem (vírusvédelem) telepítése,
- rendszeres biztonsági mentés
CSALÁS MÓDSZEREK
Folyamatosan nő az online intézhető ügyek száma, egyre többet használjuk a digitális szolgáltatásokat. A csalók ezt kihasználva, a megtévesztés, félelemkeltés, siettetés, vagy a különleges, kihagyhatatlan lehetőség érzetét keltve igyekeznek megfosztani minket pénzünktől.
Telefonos csalás – vishing
Biztos benne, hogy a bankja hívja?
A telefonos csalás, az ún. vishing az egyik népszerű formája a kiberbiztonsági csalásoknak, ennek során a támadó megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat.
A vishing tipikus formája, amikor a csaló az adathalász hívás során megpróbálja elhitetni a felhasználóval, hogy ténylegesen egy banki alkalmazottal, vagy a bank megbízásából eljáró személlyel (pl. külső call center) hívószám spoofing, azaz hívószám-hamisítás. Lényege, hogy az elkövetők módosítják a hívószámot, ami a hívott fél telefonjának kijelzőjén megjelenik, ezzel elrejtve a valódi hívó fél azonosságát. Híváskor nem a hívást kezdeményező igazi telefonszáma jelenik meg, hanem egy másik, jellemzően olyan, ami ismerős: például egy banké, ezáltal még inkább hitelesnek beállítva a hívást.
- Kezelje óvatosan, fenntartással a kéretlen telefonhívásokat!
- Minél sürgetőbb a hívás, annál gyanúsabb! Lassítson és gondolja át alaposan, hogy mit is kérnek valójában!
- A Bank soha nem kéri telefonon illetve egyéb felületen, hogy a pénzét tegye át egy másik bankszámlára!
- A Bank munkatársa nem KÉRI EL SOHA a PIN-kódot, CVV/CVC kódot, internetbanki- vagy mobilbankkódokat és egyszer használ-ható, második hitelesítési kódot.
- Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg személyes adatokat, és szakítsa meg a beszélgetést!
- Fontos, hogy csalásgyanús hívás esetében az ügyfélszolgálat felé a kapcsolat-felvételt Ön kezdeményezze az ismert telefonszámon (vagy saját maga keresse meg a bank honlapján)! Ne hagyatkozzon arra, hogy majd visszahívja egy másik "munkatárs" és visszaigazolja a hívott fél nevét. Ugyanígy ne fogadja el, hogy átkapcsolják ugyanebből a célból, ha ezt ajánlják a csalók.
Bankkal közvetítői jogviszonyban álló jogi személyeket a Magyar Nemzeti Bank pénzpiaci közvetítőket tartalmazó nyilvántartásában tudja ellenőrzi. Intézménykereső (mnb.hu)
A Bank részére kiszervezett tevékenységeket végző szolgáltatók felsorolása a Bank Általános Üzletszabályzatának mindenkor hatályos II. sz. mellékletében érhető el. https://www.cetelem.hu/segedlet/dokumentumok
Email – Phishing
Ez az adathalász csalási forma olyan, banki ügyfeleket célzó, csaló szándékú e-mail, amely személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására próbálja rávenni a címzettet.
- E-mail-ben/SMS-ben kapott gyanús linket NE nyisson meg
- Csalásgyanú esetében ne kattintson az üzenetben lévő hivatkozásokra, és ne nyissa meg a mellékleteket. Kurzort a link felé tartva ellenőrizze annak hitelességét
- Saját maga gépelje be a keresett oldal nevét a böngészőbe
- Mindig olvassa el figyelmesen a kapott SMS-t és gyanú esetén haladéktalanul hívja a bankot
SMS – smishing
(az angol „SMS” és „phishing”, vagyis SMS és adathalászat szavak kombinációja)
A smishing olyan csalás, amelynél a támadók SMS segítségével próbálnak megszerezni személyes, pénzügyi vagy biztonsági adatokat, információkat.
Megbízható forrásnak álcázzák magukat, úgy tesznek, mintha egy bank, kártyakibocsátó, futárszolgálat, közműszolgáltató vagy valamilyen egyéb szolgáltató képviseletében jelentkeznének.
- Ne kattintson kéretlen szöveges üzenetekben érkezett hivatkozásokra
- Gondosan olvassa el az üzenetet, de ne kattintson a linkekre, hanem a szolgáltató (valódi) oldalára belépve ellenőrizze, van-e tényleges tartozása!
- Ha nem vár csomagot vagy nincs az adott szolgáltatónál előfizetése, akkor szinte biztos lehet benne, hogy csalási kísérlettel áll szemben!
- Semmi esetre se telepítsen ilyen jellegű üzenetek nyomán alkalmazást a telefonjára, számítógépére!
Távoli asztali elérést biztosító alkalmazások (Anydesk, TeamViewer stb.)
Kedvező befektetési lehetőség? Külföldi számról érkező hívás? Magyarul nem beszélő ügyintéző?
Sok esetben ezzel a trükkel keresik fel gyanútlan áldozatukat a csalók. Megkérik, hogy töltsék le az alkalmazást, ezáltal tudják majd nyomon követni a befektetéseket.
Ezen eszközök letöltésével azonban az illetéktelen személyek könnyedén hozzáférhetnek a számítógépén, okos eszközén, telefonján tárolt adatokhoz, SMS-ekhez, ezáltal tranzakciókat tudnak kezdeményezni kártyája terhére.
- Ne töltsön le, és ne telepítsen ismeretlen kérésére semmiféle Ön által nem ismert applikációt sem telefonjára, sem számítógépére! Még a bank nevében telefonáló személy kérésére sem!
- Szokatlan tranzakció, SMS esetén azonnal hívja a bankot.
Online piacterek (Facebook Marketplace, Jófogás, Vinted stb.)
- A hirdetésére azonnal jelentkező külföldi érdeklődő a leggyakoribb elkövetési forma.
- Szállítási díj előre kifizetését kérik, mely legtöbb esetben a banki adatok kiadásával is jár, így az az adathalászok birtokába kerülhet.
![information logo](/sites/default/files/images/red_information_icon.png)
NAGYON FONTOS!
Bankunk munkatársai soha, semmilyen körülmények között nem kérnek olyan bizalmas információkat, mint az Ön Netbank hitelesítő adatai (felhasználónév, jelszó), illetve a bankkártyája biztonsági adatai (PIN kód, CVC). Kérjük, ezeket a bizalmas adatokat Ön se adja ki!
Fontos, hogy ne engedélyezze a gyanús, vagy a nem Ön által kezdeményezett tranzakciókat!
MIT TEGYEN, HA CSALÁS ÁLDOZATA LETT?
Amennyiben csalás áldozata lett, úgy a jóvá nem hagyott fizetési művelettel, vagy jóvá nem hagyott fizetési kérelemmel kapcsolatos reklamációját/panaszát az alábbi elérhetőségeken teheti meg. Az esetet haladéktalanul jelentse telefonos ügyfélszolgálatunkon a +36 1/458-6070 (5-ös menüpont) telefonszámon, ahol kollégáink megteszik a szükséges intézkedéseket (kártyatiltás, netbank felfüggesztés) a további visszaélés megakadályozása érdekében!
- A reklamációját írásban is megteheti az Online ügyfélszolgálat oldalon a Csalás, visszaélés bejelentés téma kiválasztásával. (A téma választási panel a termék kiválasztása után jelenik meg. Termék esetén jelölje meg az Egyéb pontot, majd Témaként válassza a Csalás, visszaélés bejelentést)
- Javasoljuk, hogy tegyen rendőrségi feljelentést is a területileg illetékes rendőrkapitányságon!
- A pénzügyi reklamáció kivizsgálását a reklamációs adatlap kitöltésével indíthatja el.
Ha Ön egy fizetési műveletet nem hagyott jóvá, vagy jóváhagyta, de azt a bank hibásan teljesítette, abban az esetben helyesbítés iránti igényét haladéktalanul jelentse a bank irányába panaszbejelentés formájában a fenti elérhetőségek egyikén. Erre vonatkozó igényét legkésőbb, a fizetési művelet napjától számított tizenharmadik hónap azonos napjáig jelentheti be.
A panasz bejelentését
1. pénzforgalmi szolgáltatásokkal összefüggő esetekben 15 munkanapon belül vizsgáljuk ki és válaszoljuk meg. Amennyiben az Ön panasza rajtunk kívül álló okból 15 munkanapon belül nem válaszolható meg, akkor a késedelem tényéről, valamint annak okáról, illetve a válasz megküldésére vállalt határidőről feltétlenül tájékoztatjuk. A válasz megküldésének határideje nem lehet későbbi, mint a panasz benyújtását követő 35. munkanap.
2. pénzforgalmi szolgáltatásokkal összefüggésben nem álló esetekben 30 napon belül vizsgáljuk ki és válaszoljuk meg. Előfordulhat, hogy a panasz kivizsgálása során kiegészítő információkra lesz szükségünk az Ön részéről. Ebben az esetben kérjük ilyen irányú megkeresésünk mielőbbi megválaszolását.
Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, NetBankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén minden esetben egyedileg megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését az eset körülményeit mérlegelve. Felhívjuk figyelmét, hogy a kártérítési felelősség intézményünket nem terheli abban az esetben, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat.
EXTRA TIPP: BIZTONSÁGOS KÁRTYAHASZNÁLAT
Milyen szabályok segítenek bankkártyája, hitelkártyája biztonságos használatában?
A bankkártya/hitelkártya kényelmes fizetési eszköz, azonban használata körültekintést igényel.
A Magyar Cofidis Bank Zrt. Internetbanki Szolgáltatásainak biztonságos használatával kapcsolatos követelményekről az Internetbanki Szolgáltatásokról szóló Internetbanki Szolgáltatásokról szóló Hirdetmény V. Fejezetéből tájékozódhat.
A következőkben néhány hasznos tanácsot olvashat arra vonatkozóan, hogy mire kell vigyázni a bankkártyahasználat, azaz a PIN-kód használata, megválasztása alkalmával, kártyával történő fizetéskor, illetve pénzfelvétel során.
- Ne hagyja őrizetlenül a bankkártyáját: ne hagyja a kocsiban, ne hagyja az étteremben az asztalon, amíg kimegy cigizni, vagy a mosdóba.
- Ne veszítse szem elől a kártyáját: ne hagyja, hogy fizetés közben a pincér elvigye, hogy majd a pultnál lehúzza.
- Mobiltárca regisztráció: amennyiben regisztrálta kártyát mobiltárca applikációk egyikébe, úgy védje telefonját a kártyás tranzakció jóváhagyásához szükséges PIN kóddal, vagy biometrikus azonosítók egyikével (ujjlenyomat, arcfelismerés).
- Mindig ellenőrizze a POS terminálon szereplő összeget, hogy az egyezzen a számla összegével. Ne engedje, hogy az eladó hagyja jóvá a tranzakciót Ön helyett.
- A tranzakció során mindig úgy adja meg a PIN kódot, hogy azt mások ne láthassák. Pl. Takarja el a kezével.
- Készpénzfelvétel során javasolt az ATM-nél a kártyabemeneti rést megfogni, megrángatni, hogy nincs-e kártyamásoló eszköz (skimmer) telepítve rá. Ezek szabad szemmel nem láthatóak, viszont mozgatás eredményeképpen leszedhető.
- Ne adja kölcsön senkinek kártyáját, családtagnak sem. A kártyát csak Ön használhatja, és csak Ön ismerheti a hozzá tartozó PIN kódot/kódokat.
- A kártyához tartozó PIN kódot ne írja fel, és főként ne tárolja a pénztárcájában, vagy a kártyája mellett.
- Bizonylatot ne hagyja ott az üzletben vagy az ATM-nél, mert bizalmas adatokat tartalmazhatnak.
- Az internet használatakor győződjön meg arról, hogy senki sem figyeli jelszava megadása közben! Ne változtassa meg jelszavát nyilvános helyről elérhető internetes kapcsolaton keresztül (például kávézók, nyilvános helyek ingyenes wifi hálózaton).
- Javasolt a telefonos ügyfélszolgálatunkon előzetesen jelezni, ha a szokásostól eltérően kívánja használni hitelkártyáját. Ha például szokatlanul magas összegű költést tervez, külföldön kívánja kártyáját használni készpénzfelvételre vagy vásárlásra, vagy nagyobb összegű internetes vásárlást tervez.
- Vegye igénybe SMS, vagy ingyenes NetBank szolgáltatásunkat, mely segítségével értesül a kártyáján történt tranzakciókról.
- A fizetési tranzakciók végrehajtása során NE mentse el kártyájának adatait (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kód). Ez alól kivételt képezhet a megbízható kedvezményezetti platformokon és elsődlegesen csak ismétlődő tranzakciók (például közüzemi számlafizetések) során történő mentés.
Magyar Cofidis Bank Zrt. Ügyfélszolgálat/ Bank kártyaletiltás: +36 1/458-6070
További információkat és hasznos tanácsokat a Kiberpajzs.hu weboldalon, továbbá a https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/digitalis-biztonsag/vedekezes-a-kibercsalasok-ellen weboldalon találhat.
A jelen tájékoztatóban foglaltak nem minősülnek jogi, informatikai vagy egyéb szakmai tanácsadásnak, annak a célja kizárólag a tájékoztatás és figyelemfelhívás.