Skip to main content

Tájékoztatás az adósságkezelés menetéről a Magyar Cetelem Zrt-nél


Mit tegyen, ha fizetési nehézségei vannak?

Önnel is előfordulhat, hogy hitelét átmenetileg, vagy tartósan nem tudja fizetni. A legfontosabb ilyen esetben, hogy ne söpörje a szőnyeg alá a problémát és minél előbb cselekedjen. Minél gyorsabban lép, annál nagyobb esélye van a megoldás megtalálására!

1. Jelezze a hitelezőjének a fizetési problémáját!

Nagyon fontos, hogy keresse meg hitelezőjét és mondja el őszintén, hogy fizetési nehézségei vannak. A megoldás kulcsa az Ön együttműködése, és hogy teljes körű és pontos információkat adjon pénzügyi helyzetéről. Ha időben jelzi a problémát, jelentősebb fizetési nehézség esetén is általában van lehetőség – legalább átmeneti – megoldásra, azonban ehhez gyorsan kell lépnie. A hitelezők érdeke is, hogy csak végső esetben kerüljön sor a szerződés felmondására és a biztosítékok érvényesítésére. Együttműködése esetén jó esélye van annak, hogy közösen megtalálhatják a megoldást.

2. Mérje fel pontosan a pénzügyi helyzetét!

A fizetési nehézség optimális kezeléséhez szükséges annak felmérése, hogy miként változott meg az Ön anyagi helyzete. Első lépésként gyűjtse össze a bevételeit és kiadásait, mérje fel milyen további bevételi források állnak rendelkezésére.

Ezek alapján:

  • fel tudja mérni, hogy mekkora összeg hiányzik a havi költségvetéséből,
  • fontossági sorrendbe tudja helyezni a kiadásokat,
  • megtudhatja, hogy mit és hogyan érdemes spórolnia,
  • tervezhetővé teszi a pénzügyeit
  • megkönnyítheti és meggyorsíthatja a hitelezővel történő megállapodást: Ön tisztában lesz azzal, hogy milyen anyagi terhet képes valójában vállalni.

3. Vizsgálja meg a hitelfedezeti biztosítását!

Amennyiben Ön kötött hitelfedezeti biztosítást, vizsgálja meg, hogy jogosult-e annak alapján védelemre. Ehhez szükséges a biztosítási feltételek átolvasása, amelyhez segítséget nyújthat hitelezője vagy a szolgáltatást nyújtó biztosító megkeresése.

További információt talál: www.cetelem.hu/biztositas oldalunkon.

4. Fizetési nehézség esetén igénybe vehető megoldások:

A Bank minden esetben, az adott élethelyzettől és problémától függően törekszik megtalálni a legmegfelelőbb megoldást az Ön számára. Egyedi elbírálás alapján a Bank lehetőséget biztosít a tartozás rendezésére az alábbi megoldásokon keresztül:

I. Cetelem által biztosított megoldások

Egyedi elbírálás alapján, a Bank lehetőséget biztosít a tartozás rendezésére áthidaló és fenntartható megoldásokon keresztül.

a. Halasztás biztosítása (fizetéskönnyítés) a hátralékos törlesztőrészletre

A Bank átmeneti fizetési nehézség esetén az Adós(ok) részére– a Bank által meghatározott módon és feltétellel – fizetéskönnyítést (halasztást) adhat, amennyiben az Adós együttműködik és pénzügyi helyzetének áttekintését követően megállapítható, hogy életkörülményeiben olyan átmeneti változás történt, amely a fizetéskönnyítést indokolttá teszi. A fizetéskönnyítés (halasztás) engedélyezése esetén a Bank az aktuális fizetési késedelem összegére, vagy annak egy részére halasztást nyújt az ügyfél számára. A halasztott és még meg nem fizetett törlesztőrészleteket az ügyfélnek a nem keretjellegű hitelek esetében az eredeti futamidő végén kell rendezni. A halasztott időszakra a Bank késedelmi kamatot nem alkalmaz, amennyiben a további esedékes részleteket az Adós szerződésszerűen rendezi. A halasztott összeget az Adós a futamidő alatt bármikor megfizetheti. A Bank fenntartja a jogot, hogy elbírálása alapján elutasítsa az Adós(ok)nak nyújtható halasztandó törlesztő részlet átütemezésére vonatkozó kérését, ha azt nem áll módjában teljesíteni, így különösen, ha az Adós(ok)nak lejárt tartozása áll fenn a Bankkal szemben.

b. Késedelembe eséssel kapcsolatban felmerült díjak és költségek elengedése

Egyedi elbírálás alapján a Bank eltekinthet a késedelmi kamat és adósságkezelési díj felszámításától, amennyiben az Adós eleget tesz a hátralékos tartozásra vonatkozó együttműködési megállapodásban foglaltaknak.

c. Átmeneti törlesztőrészlet csökkentés életkörülmény változás miatt

Amennyiben az Adós pénzügyi helyzetének áttekintését követően megállapítható, hogy életkörülményeiben olyan átmeneti változás történt, amely a fizetési könnyítést indokolttá teszi, a Bank átmeneti törlesztőrészlet csökkentést engedélyezhet. Az átmeneti életkörülmény változás miatti törlesztőrészlet csökkentést a Bank feltételesen, az Adós teljesítéséhez kötve alkalmazza, amennyiben a törlesztőrészlet minimum 70%-ának rendszeres befizetésére hajlandóságot mutat.

d. Futamidő hosszabbítás

A Bank a tartós strukturális problémával küzdő Adós(ok) számára a kölcsönszerződés átütemezését biztosíthatja a kölcsönügylet futamidejének meghosszabbítása segítségével (kizárólag személyi kölcsön esetében). A futamidő hosszabbítása lehetővé teszi, hogy a törlesztőrészletek csökkenhessenek, így a fizetőképesség helyreállítható. Ennek során a Bank törekszik arra, hogy a meghosszabbított futamidő következtében csökkenő új törlesztőrészlet illeszkedjen az Adós(ok) jövedelmi helyzetéhez. A futamidő hosszabbítása egyúttal azt is jelentheti, hogy az Adós az eredetileg tervezettnél hosszabb ideig fogja fizetni a hitel törlesztőrészleteit, és így a megnövekedett kamatteher miatt összességében többet fizet vissza, mint az eredeti futamidő alatt. e. Hitelösszevonás (Átstrukturálás) Tartós strukturális problémával küzdő Adósok számára, akiknek több, különböző hitellel kapcsolatban is tartozásuk áll fenn vagy olyan keret jellegű hiteltermékkel rendelkeznek, ahol a futamidő hosszabbítás nem értelmezhető, a Bank biztosítja a fennálló hitelek összevonását, átstrukturálását, és egy új kölcsönszerződésben a korábbinál összességében alacsonyabb törlesztő részlet biztosítását.

f. Éves ügyleti kamat és hiteldíj mérséklése

Tartós strukturális problémával küzdő adósok számára, amennyiben a futamidő hosszabbítás és a hitel átstrukturálása nem biztosítja az adós jövedelmi helyzetéhez illeszkedő törlesztőrészletet, úgy egyedi elbírálás alapján a Bank dönthet az éves ügyleti kamat mérséklése és fizetéskönnyítő kamatkedvezmény alkalmazása mellett. A Bank a hiteldíj mérséklését feltételesen, az Adós teljesítéséhez kötve alkalmazza.

A fizetéskönnyítő kamatkedvezmény mértéke a kiváltásra kerülő kölcsönök ügyleti kamatainak tőketartozással súlyozott átlag kamata alapján kerül meghatározásra.

Felhívjuk figyelmét, hogy a 35/2018. (XI. 13.) MNB rendelet értelmében a Bank köteles a futamidő-hosszabbítás és a fizetéskönnyítés tényét és adatait továbbítani a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) adatbázisba, mely az összes magyarországi Bank számára hozzáférhető. A fizetési nehézség miatt átstrukturált hitelek kockázati besorolása magasabb, így az átstrukturálás ténye negatívan befolyásolhatja az Ön esetleges későbbi hitelfelvételét. A KHR státusz természetesen nem végleges, az átstrukturált hitel rendben történő fizetésével a negatív besorolás is megváltozik. Ennek általános szabályairól a Magyar Nemzeti Bank oldalán és a jogszabályban tájékozódhat. Hiteladatainak a KHR felé történő átadásáról az átadást követő 5 munkanapon belül írásban tájékoztatjuk Önt.

Igényléshez szükséges dokumentumok

A Bank a fenti megoldások igényléséhez külön erre a célra rendszeresített formanyomtatványokat nem alkalmaz. A Bank által nyújtható áthidaló és fenntartható megoldások igénybevételének előfeltétele az, hogy az Adós(ok) jövedelmi és vagyoni helyzete felmérésre kerüljön, amelynek érdekében szükséges a Bank részére, az általa meghatározott és az egyedi megoldáskereséshez indokoltan szükséges információknak és adatoknak a Bank rendelkezésére bocsátása, valamint azok helytállóságának és valódiságának igazolása. A Bank - a már rendelkezésre álló és jogszerűen kezelt adatok mellett – kizárólag az Adós(ok) által önkéntesen megadott adatokat elemzi az egyedi megoldáskeresés során. Ügyfeleink kérelmüket akár telefonos elérhetőségeinken szóban, akár szabad formátumú postai vagy elektronikus levélben írásban is jelezhetik.

II. Állam által biztosított megoldások Adósságrendezési eljárás

A természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény célja, hogy az adós és a hitelezők felelős együttműködésével helyreállítsa az adós fizetőképességét, hozzájáruljon a fizetési kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó, túlzottan eladósodottak részére egy olyan fizetési fegyelmet megkövetelő adósságtörlesztési terv összeállításához, amely figyelembe veszi a hitelezők méltányos érdekeit, ugyanakkor az adós és annak családja létfenntartásának és lakhatásának biztosítását is.

Azoknak az adósoknak jelenthet segítséget az adósságrendezési eljárás, akiknek van valamennyi vagyonuk, rendszeres jövedelemmel rendelkeznek, és kötelezettséget vállalnak arra, hogy a legfeljebb 5 évig tartó adósságtörlesztési időszak alatt a hitelezőkkel és a Családi Csődvédelmi Szolgálattal együttműködve az adósságrendezés szerinti egyezségnek megfelelően törlesztik a tartozásukat annak érdekében, hogy az eljárás végeztével mentesüljenek korábbi adósságuk egy részének megfizetése alól.
Az adósságrendezési eljárás folyamatáról és a programba való belépés lehetőségeiről az alábbi weboldalon tájékozódhat: : http://www.csodvedelem.gov.hu/

Fizetés elmulasztásának következményei:

1. Költségek, díjak

Fizetési késedelemmel összefüggésben Önnek valamennyi felmerülő díjat meg kell fizetnie, melyeket az alábbiakban részletezünk.

  • Késedelmi díj: a késedelem elsődleges díja, a fizetési határidő elmulasztása után a hátralékos elmaradást terheli, mértéke fix. A mindenkor hatályos hirdetmény szerinti késedelmi díj kerül felszámításra.
  • Késedelmi kamat: a késedelem további költsége, amely a teljes kifizetés napjáig a késedelmes tartozást terheli – tehát a lejárt tőke, kamat- és költségtartozás után a mindenkor hatályos hirdetmény szerinti késedelmi kamat kerül felszámításra. A késedelmi kamat a késedelembe esés napjától, a késedelemmel érintett időszakra számítható fel.

Felhívjuk figyelmét, hogy nemfizetés esetén a kamatteher a kifizetés napjáig folyamatosan nő.

  • Adósságkezelési díj: a késedelem további költsége egyes hitelezői tevékenységért felszámított díj(ak), a hitelező jogosult a hátralékos tartozások kezeléséért a mindenkor hatályos hirdetményben meghatározott mértékű adósságkezelési díjat felszámítani.

A késedelmes törlesztőrészletek halmozódása, az azt terhelő díjak és költségek, kamatok, valamint az elszámolás szabályai összességében azt eredményezhetik, hogy a tartozása gyorsan halmozódhat. Nemfizetés esetén minél több idő telik el, annál nagyobb lesz a hitelező követelésének az összege, Önt várhatóan annál nagyobb anyagi terhek fogják sújtani, még akkor is, ha végül nem kerül sor végrehajtási eljárásra. Éppen ezért nagyon fontos, hogy tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az áthidaló megoldásra jogosulttá váljon!

2. Szerződés felmondása

Amennyiben nem él a felkínált áthidaló lehetőségekkel, vagy nem rendezi a lejárt tartozását, úgy meghatározott feltételek esetén a jogszabályok, illetve a kölcsönszerződés vonatkozó rendelkezései alapján a hitelező a hitelszerződését felmondhatja. A hitelszerződés felmondásával a teljes tartozás egy összegben válik esedékessé, azaz Ön a felmondás időpontjáig esedékessé vált és meg nem fizetett törlesztőrészleteken túl a teljes tőketartozás, továbbá ezen összegek után, a kifizetés napjáig járó késedelmi kamat, adósságkezelési díj, valamint a követeléskezelési díj megfizetésére köteles. A felmondásról levélben értesítjük Önt és a szerződést aláíró egyéb kötelezettet (adóstárs) is.

Követeléskezelési díj: a szerződés azonnali hatályú felmondása esetén a hitelező a szerződés felmondásával, és a lejárt követelés érvényesítésével kapcsolatos becsült költségei fedezésére a mindenkor hatályos hirdetményben meghatározott mértékű követeléskezelési díjat jogosult felszámítani.

Tájékoztatjuk arról, hogy amennyiben fizetési kötelezettségének a felmondást követően sem tesz eleget, a nemfizetés következményeként lehetséges lépésként fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelmet nyújt be, majd végrehajtási eljárást kezdeményezhet Ön ellen, amely kiterjedhet a munkabérből való letiltáson túl az ingó és ingatlan végrehajtásra is, akár az Ön tulajdonában álló vagyontárgyak, végső esetben ingatlanának elvesztését is eredményezheti, valamint sor kerülhet az Önnel szemben fennálló követelés értékesítésére is.

3. KHR nyilvántartás

A késedelmének következménye, hogy a mindenkori minimálbért meghaladó, több mint 90 napot elérő folyamatos fizetési késedelem esetén a hitelezője törvényi kötelezettségének eleget téve megküldi a késedelemre vonatkozó adatokat a Központi Hitelinformációs Rendszerbe (KHR). Ezen adatok a bejelentés időpontjától 10 évig más hitelezőnek átadhatóak, amennyiben Ön hitelt szeretne felvenni. A fentiek következtében Ön nem, vagy csak szigorúbb feltételekkel kaphat hitelt, amíg a KHR nyilvántartásában szerepel. Ha késedelmes tartozását teljes mértékben rendezte, a KHR az adatokat a teljesítéstől számított 1 év elteltével haladéktalanul törli.

Tájékoztató a követeléskezelés menetéről a Magyar Cetelem Zrt-nél:

A követeléskezelés egyes szakaszainak időtartama az Ön kockázati besorolásától függ.

  • Amennyiben pénzügyi nyilvántartásunk szerint az esedékes törlesztőrészlet nem érkezik be Bankunkhoz és az Ön számláján elmaradás mutatkozik, Önt egy késedelmét jelző és visszahívást kérő levéllel, üzenettel, vagy telefonhívással keressük meg.
  • Amennyiben első megkeresésünk sikertelen, vagy Ön nem rendezi lejárt tartozását, számláját késedelmi kamattal és adósságkezelési díjjal terheljük, valamint hitelügyletének további intézését az Adósságkezelési Osztályunknak átadjuk.
  • Munkatársaink hétköznapokon reggel 8 és este 19 óra között, illetve szombaton 8 és 12 óra között kezdeményeznek kapcsolatfelvételt Ügyfeleinkkel.
  • Az Ön kérését a kapcsolatfelvétel idejére vonatkozóan kollégáink figyelembe veszik, amennyiben az nem hátráltatja jelentős mértékben a követeléskezelési tevékenységet.
  • Munkatársaink hívásairól a későbbi esetleges viták tisztázása érdekében az Ön hozzájárulása esetén hangfelvétel készül.
  • Munkatársaink telefonos kapcsolatfelvétel során minden alkalommal azonosítják magukat és Önt is.
  • Munkatársaink védik az Ön banktitokhoz és személyhez fűződő jogait, ennek megfelelően alakítják ki a kapcsolatfelvételi formákat.Munkatársaink, Önt leszámítva, illetéktelen harmadik személy részére nem adnak át információt a követeléskezelésről. Ezen felül úgy alakítják ki a választott kapcsolattartási formákat, hogy illetéktelen harmadik személyek a kapcsolatfelvétel megkísérlése során ne kaphassanak információt a követeléskezelés tényéről sem.
  • Írásbeli megkereséseink minden esetben zárt borítékban történnek.

Amennyiben nem rendezi a lejárt tartozását, Bankunk a hitelszerződését felmondhatja.
Amennyiben Önnek további kérdése lenne, vagy egyeztetni szeretne kollégánkkal a fizetési nehézségeiről és a probléma lehetséges megoldásáról az alábbi számot tudja hívni:
+36 1 487 3519.